انبار رب گوجه زشک مشهد توسط اشرار به آتش کشیده شد

رب گوجه زشک مشهد یکی از افزودنی های اساسی مورد استفاده در تهیه غذا است که ترکیبی از طعم لذیذ با ارزش غذایی بالاست، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است اثرات منفی بر سلامت عمومی داشته باشد.

به گزارش سایت سلامت و Food.ndtv، در گزارش زیر به بررسی فواید و مضرات رب گوجه فرنگی پرداخته است.

1- پیشگیری از سرطان
رب گوجه فرنگی به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان ها که به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث این بیماری بدخیم می شوند، از سرطان جلوگیری می کند.

برخی از مطالعات تایید کردند که حرارت دادن رب گوجه فرنگی به افزایش لیکوپن کمک می کند، که نشان داده شده است در کاهش شانس سرطان پروستات موثر است.

2- برای سلامت قلب مفید است
رب گوجه فرنگی برای سلامت قلب و عروق اهمیت زیادی دارد، زیرا حاوی لیکوپن است، که یک مطالعه نشان داد در کاهش میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به سندرم متابولیک موثر است، گروهی از عوامل خطر که شانس ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می دهد.

3- سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی
رب گوجه فرنگی به تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین B و همچنین آهن و پتاسیم کمک می کند.

رب گوجه زشک مشهد

4- تقویت بینایی
رب گوجه فرنگی حاوی لیکوپن، لوتئین و بتاکاروتن است که همگی مواد مغذی هستند که به بهبود بینایی و کاهش احتمال دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کنند.

5- تسهیل کننده هضم
رب گوجه فرنگی به بهبود حرکات روده، تسهیل هضم و جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می کند، زیرا حاوی درصد خوبی از فیبر و مایعات است.

آسیب به رب گوجه فرنگی
1- اسیدیته معده
علیرغم فوایدی که رب گوجه فرنگی برای سلامت دستگاه گوارش دارد، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث سوزش سر دل شود، زیرا حاوی اسید مالیک و اسید سیتریک است.

2- آلرژی
بیماران آلرژیک از خوردن رب گوجه فرنگی منع می شوند، زیرا حاوی هیستامین است که علائمی مانند بثورات پوستی، تورم زبان و تحریک گلو را تشدید می کند.

3- سنگ کلیه
رب گوجه فرنگی حاوی درصد بالایی املاح است و زمانی که بیش از حد باشد، کلیه ها آسیب می بینند و احتمال ایجاد سنگ کلیه افزایش می یابد.