ظروف مسی صنعتی که قابلیت تغییر دمای غذا را دارن ساخته شد

صنعت ظروف مسی صنعتی در خطر انقراض است. محصولات وارداتی بالای ویترین مغازه های فروش ظروف مسی در صنعا قرار دارد.
اسماعیل علی جوان یمنی به مدت یک دهه راهی غیر از پدرش در ساخت ظروف مسی برگزید و به فروشنده محصولات وارداتی این صنایع بسنده کرد، مشروط بر اینکه پس از نزدیک شدن به صنایع دستی، صنعت دستی را فرا گیرد.

رو به انقراض بود و مردم به جز تعداد کمی از آنها تمایلی به کسب آنها نداشتند.
سال ها پیش بازار مس در صنعا قدیم مملو از ده ها صنعتگر بود که مرغوب ترین ظروف مسی را که در غذا و تزیینات استفاده می شود می ساختند و می فروختند و گردشگران خارجی برای خرید آن می آمدند، اما امروز تبدیل به بازار مبادله شده است.

پس از تعطیلی تعدادی از مغازه ها و آنچه از آنها باقی مانده است، صنایع وارداتی از کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان و ترکیه به فروش می رسد.

اسماعیل برخلاف عرفی که در این صنعت حرفه پدرانشان را به ارث می برند، اسماعیل این قاعده را رعایت نکرد تا زمانی از زندگی خود را با یادگیری حرفه ای که دیگر مناسب دوران زندگی اش نیست، از دست ندهد.

ظروف مسی صنعتی

او را از کمک به پدرش در امر امرار معاش، هر چند فقط فروشنده باشد.

اسماعیل می گوید که صنعت ظروف مسی محلی با توجه به هزینه های بالای تولید این مصنوعات و عدم حضور مشتریان واقعی آنها که گردشگران خارجی هستند که از یمن بازدید نمی کنند تقریباً به طور کامل منقرض شده است.

ساخت ظروف مسی یکی از صنایع باستانی در یمن است و در میان یمنی‌هایی که مشتاق به دست آوردن عتیقه‌جات و مصنوعات مسی تولید محلی بودند که برای مصارف خانگی استفاده می‌شود و برخی از آنها به دست می‌آیند، جایگاه معتبری داشت.

به عنوان بخشی از میراث از این صنعت محلی فقط چیزهای محدودی باقی مانده است، مانند گلدان های تزئین شده با کتیبه های اسلیمی که برای نگهداری دسته گل، گیاهان معطر و اجاق هایی که برای آتش زدن زغال برای پخت و پز استفاده می شود.

علاوه بر وسایل زینتی و زیبایی مانند خلخال، استفاده می شود. همچنین کوزه هایی که با عقیق منبت کاری شده و با نوشته های شاعرانه، حکمت و ضرب المثل تزئین شده است.